vrijdag 15 augustus 2008

Ademruimte

Omdat de opstartbegeleider hier niet kan aanwezig zijn op 1 september, is de opstart verschoven naar 8 september, een weekje later. Das handig meegenomen want nu hebben we wat meer ademruimte. Vandaag hebben we het toegangslokaal gebouwd, morgen komt de vloer erin en maandag de muurtegels. Dan zijn de grootste verbouwingen voor ons afgelopen, enkel nog wat kleinigheden zoals waterleiding en elektriciteit.
De boxen zijn ook binnen in de stal geplaatst vooraleer we het toegangslokaal bouwden omdat het anders lastig zou geweest zijn ze op hun plaats te krijgen
Vanaf volgende week maandag start de montage van het geheel.


Alle hulp is welkom !




Hek 1 van de wachtruimte is klaar.




Opbouw toegangslokaal

9 opmerkingen:

  1. De robotboxen staan geplaatst zo te zien op je webcam?
    Mooi dat er een week uitstel is,dan kun je er zelf ook wat rustiger naar het opstartmoment werken.
    Misschien nog wat tips;
    Als je begint te melken,doe dit dan in 1 groep alles achter elkaar erdoor.Zorg ervoor dat je tijdig begint,zodat je ze vroeg in de avond erdoor hebt.
    Start volgende morgen weer tijdig,en zet na 2 tot 3 dagen de zaak open,zodat de koeien,mits ze rustig zijn,uit eigen beweging kunnen komen.
    Voer de opstart dagen ruim krachtvoer,dit om het lok effect te vergroten.
    Zorg dat de uiers geschoren/gebrand zijn,tevens de staarten knippen.
    Regel genoeg mensen die je kunnen/willen helpen de eerste dagen.Je krijgt de eerste maanden veel werk nadat iedereen weg is.Zit er bovenop,maar laat het zoveel mogelijk de koeien ZELF doen.
    Maak vooral GEEN ophaalgewoontes bij tragere dieren.
    Laagproductieve gewoon zorgen dat ze er 2 maal door gaan/dag,niet meer willen.
    Let wel op voldoende(extra) structuur in je rantsoen.Stal de koeien mogelijk op als je dat wil.Geeft meer overzicht en rust voor de koeien,maar ook eerder ritme.
    Bij mij is het al bijna 12 jaar geleden dat we gestart zijn,ik heb dus alle fouten gemaakt die er te maken waren.Probeer ze te voorkomen....
    Groet,
    Lely melker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste lely melker,

    alvast bedankt voor je tips. Voor zover ik zie is dat zowat hetgeen ik in mijn hoofd heb na de maandenlange voorbereiding. Uiers moeten we nog scheren, en vanaf dat we opstarten blijven de koeien op stal voor een zo constant mogelijk rantsoen te hebben.

    De rest zal ik natuurlijk zelf even moeten ervaren. bedoeling is dat we s'morgens melken, en dan om 3u in gang steken. De eerste twee melkbeurten gebeuren zelfs handmatig, omdat de dieren natuurlijk de nodige stress kennen. De volgende dag om 3u starten we automatisch melken.

    Natuurlijk wordt het dan zoeken naar ..'wat is er bovenop zitten en toch de koeien het werk zelf laten doen'. waarschijnlijk een compromis van bepaalde factoren.

    meer tips mag je ook altijd mailen. bartdereu@telenet.be

    Nogmaals bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, was nog vergeten zeggen , de boxen en de arm zijn vandaag op hun plaats gezet, maar vanovond post ik hier wel wat foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bart,'er bovenop zitten' wil zeggen dat je dingen scherp in de gaten houd.In dit geval je tussen melk tijden,zodat je de koeien optijd bij de robot hebt.Maar maak er vooral geen gewoonte van dieren structureel op te halen voor een melking.
    Wat ik me afvroeg; krijg je een geheel 'dichte' wachtruimte,of een dicht te maken voor attentie koeien middels een opklapbaar/draaibaar hek?.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De wachtruimte gaat bestaan uit drie omhoogschuifbare hekken zoals je er al één kan zien op de foto's. Voor mijn gemak heb ik ze voorzien van afstandsbediening zodat ik eenvoudig alleen een koe erin ernaartoe kan jagen, hekken omhoog, doorjagen en weer toe. Op die manier heb ik enkel de koeien die ik wil in de wachtruimte, bij 'normaal' verkeer blijven alle hekken omhoog, natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er mooi uit,waar heb je die hekken met afstandsbediening vandaan?? Ik ga namelijk ook mijn wachtruimte opengooien,en ben aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is,en dit zag er goed uit.Groet,
    Lely melker

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel,

    Het hekwerk heb ik gewoon op maat laten maken, en de bediening heb ik zelf uitgedokterd. Van het FS20 systeem van conrad (link) kocht ik de 4 voudige schakelaar FS20 4V en 2 kleine afstandsbedieningen FS20 S4 en een wandunit FS20 S4A. Die zijn allen gekoppeld aan elkaar en ik heb dus 4 relais die ik met elke afstandsbediening kan aan/uit zetten. Gekoppeld aan een persluchtventiel met zuiger. Hek 1 werkt prima, de rest moet nog gemaakt worden maar ik moest wachten tot vandaag om de correcte maten te hebben nu de boxen erin staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. echt goed zeg!!.Is het nu zo dat de 'starline' die bij u geplaatst is een kloon is van de 'futureline' van SAC?? Ik heb deze uitvoering in NL.namelijk nog niet tegen gekomen.Of is het 'starline' concept specifiek voor de Belgische markt?? Hier in de polder(West-Brabant,NL.)staat een dezelfde opstelling,maar dan van SAC/Senior.Deze heb ik helpen opstarten,en als ik me goed herinner is het zowat dezelfde.
    Groet ,
    Lely melker

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja inderdaad, op een paar kleine details na (pulsator , kleur,..) is deze vrijwel identiek aan de SAC. Insentec bouwt de robot voor SAC met een paar speciefieke SAC onderdelen, maar op de markten waar SAC niet zo'n uitgebreid dealernetwerk heeft gaan ze de robot onder hun eigen merknaam (insentec) op de markt brengen; Ik dacht wereldwijd.

    BeantwoordenVerwijderen