maandag 24 november 2008

Na 2,5 maand ...

Misschien even tijd voor een update na 2,5 maand melken..

Qua ophaalkoeien :

Momenteel staan 83 koeien op de robot, 16 ervan hebben gekalfd de afgelopen 14 dagen waarvan 10 vaarzen. De 4
koeien deden er niet langer over dan 2 dagen om ermee weg te zijn, Bij vaarzen duurt het langer en dat is zeer afhankelijk
van hun karakter. Momenteel worden er iets meer dan de helft (6) volledig automatisch van gemolken en daarvan komen er
4 uit zichzelf. Dat wil dus wel zeggen dat ik nog 6 van die vaarzen moet ophalen, naast 1 a 2 koeien die het nog steeds niet
doorhebben (een koppige en een die eigenlijk best op droogstandsvakantie mag). Ik ben er vrij zeker van dat binnen 14
dagen het grootste deel van de vaarzen alleen loopt. Volgende week vertrek ik een week naar de states en vrouwlief staat
er dan een weekje alleen voor. moet lukken :yes: :cheers:

Qua melkkwaliteit en melken:

Celgetal valt echt naar beneden. Heb het voorheen geschreven, we zijn opgestart met 180 en gestegen tot 235 of zoiets,
vandaag de dag waren de drie laatste allemaal onder de 100, de laatste 2 zelfs 74 en 71. dus (y)
Vandaag 2.9 melkingen/koe (237 melkingen) , 531 bezoeken , 293 te vroeg , 8.1 kg /melking
in tijd : 53% bezoek, 3.9% te vroeg, 4.4% reinigen en 38.6% vrij.

Qua alarmen :

Momenteel krijg ik 'alarm' 4 wat aansluit assistentie is voor de vaarzen. Stilstand door haperingen heb ik nog niet gekend
en als ik al een alarm krijg dan is dat omdat er een beker is losgekomen. Denk dat dit hooguit een drietal keer is gebeurd (op 2.5 maand,
waarvan 2 keer snachts :twisted: :roll: ). Ik denk niet dat dit bovengemiddeld is. Het is wel de zaak smorgens en savonds
de slangen goed te controleren op scheurtjes ed.. Bespaart je naar mijn inzien ellende van mislukte melkingen !

2 opmerkingen:

  1. Hallo Bart,

    Ik heb jouw blog met veel interesse gelezen.
    Inmiddels ben ik zeer benieuwd naar de volgende update. Er zal vast enig nieuws te melden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik post de komende dagen eens een update.

    BeantwoordenVerwijderen